Der er en ny spiller tilbage på scenen i tech-verdenen, og den spiller tilfældigvis er… din bedste ven til at binge se Mads Mikkelsen-film på farten. Ja, det er den ydmyge tablet! Ifølge de seneste tal fra Canalys er globale tablet-forsendelser steget med hele 11% i tredje kvartal 2024. Det er officielt den tredje kvartalsvækst i træk. Så hvad er hemmeligheden bag denne fænomenale genkomst?
Globale Forsendelser
I tredje kvartal af 2024 så vi, at tablet-markedet skød i vejret med 11% i forhold til samme tid sidste år, og nåede op på imponerende 37,4 millioner enheder. Det ser ud til, at vores store kærlighed til teknologi i lommestørrelse er tilbage med et brag.
Drivers of Growth
Den pludselige vækst skyldes flere faktorer, der alle ramlede sammen på præcis det rette tidspunkt. For det første har vi den stædige tilbagevenden til skolen, hvilket i sig selv er en undskyldning for at opgradere til de nyeste gadgets. For det andet, detailhandlere har fyldt deres lagre op, som var de Paddington på tilbudsjagt i IKEA. Og endelig, tidlige rabatter gør det svært at sige “nej tak” til en ny tablet.
Marketingstrategier
En smart kombination af Tilbud og aggressive kampagner på tværs af forskellige markeder har skubbet tablet-forsendelser fremad, selv i et miljø hvor forbrugerne holder på pengene som om de var gyldne tikroner. Detailkanaler har opbygget deres lagerbeholdning i forventning om tidlige juleudsalgsevents som Black Friday, Cyber Monday og Singles’ Day.
Markedsledere
Ingen overraskelse her: Apple er stadig kongen af bjergene med en markedsandel på 36%, efter at have sendt 13,6 millioner enheder ud på markedet. Den nye iPad mini med Apple Intelligence er som en dansk film – går rent ind hver gang. Samsung kommer ind på andenpladsen med 6,9 millioner enheder leveret, hvilket svarer til en 12% vækst. Lenovo, Xiaomi og Huawei er de hurtige hælere – med Xiaomi som den hurtigst voksende ved 58% stigning og Huawei på en stærk 29% vækst.
Sektor Demand
Den kommercielle efterspørgsel, særligt i sektorer som uddannelse, sundhedsvæsen og detailhandel, har skabt bølger. Organisationer investerer i digital transformation, hvilket betyder, at vi snart alle kommer til at have “den-smart-este-tablet-i-klassen” vibe.
Outlook
Med den kørende takt ser fremtiden for tablets lys ud, eller måske rettere sagt, skinnende i displayet. Vi kan forvente fortsat adoption på både forbruger- og kommercielle markeder, med yderligere investeringer i digitale løsninger. Så gør klar til flere binge-aftener, fingeraftryksfri skærme og måske endnu en undskyldning for at opgradere din enhed—fordi, hey, tænk på fremtiden! Medmindre en interstellar koalition af E-bogslæsere invaderer, ser det ud til, at tabletterne er kommet for at blive.